20101126

Ankara'nın Aspava'sı Varsa İstanbul'un Espava'sı Var (A tribute to Ümit Besen)

Ankara'nın Ankara dışında yaşayan bir çok insanın da bildiği, en azından duyduğu mekanlarından birisi de Aspava'dır. Aslında bir tanesi demek yanlış olur nitekim "oha lan adamların işler baya iyi" gözlemini gerçekleştirip tutan markanın kıçına başına yama yapmak suretiyle marka pörtletme adetine sahip uyanık Türk girişimcilerimiz bu (Aspava) konuda da geri kalmamış adetlerinden.

Sonuç itibariyle Ankara'da -bir kısmı zaten yan yana olmak üzere- Öz Aspava, Has Aspava, Cirit Atan Aspava gibi isimlere sahip Aspava'lar sahiden de cirit atmakta. Aspava'yı bilen hemen herkesin de duyduğu gibi, kelimenin "Allah sağluk, para, afiyet versin; amin" kalıbının kısaltması olduğu yönünde rivayetler de var.

Aspava'nın akılda yer etmesinin bir çok sebebi var. Pek güzel giden soslu soğanlı dürümü, ikram olarak gelen cacık, soslu patates kızartması ve salata, vs. gibi sebepler arasında en büyük pay ise bir süre öncesine kadar devam eden, yemek sonrasında bir çok insan tarafından kamyoncu sigarası olarak tabir edilen uzun Marlboro ikram etme adetleriydi.

Bu bir ritüeldi adeta. Garson gömlek cebinden paketi çıkarıp uzatırdı. Mis gibi yemeğin üzerine çayla beraber tüterdi o sigara. Nerde Eski günler. O sigara o kadar tatlı gelirdi ki sigara kullanmayan arkadaşlara da zorla aldırtırdım ikramı geri çevirmek olmaz (ben içerim) diye.

Neyse, destansı girizgahımızdan sonra asıl konuya gelelim.

Bugün şirkette dolanırken aşağıda bir kebapçının flyer'ına takildi gözüm. "Espava Beyti" yazıyordu yemek çeşitleri arasında. Aldım elime baktım, kebapçının adı zaten Espava'ymış. Espava'nın -eğer varsa- açılımının ne olabileceği konusunda pek fikir yürütemedim lakin "Vay anasını" dedim kendi kendime. İstanbul'da niye yok dediğimiz Aspava bu şekilde de olsa gelmiş İstanbul'a. Ama ben olsam Ispava yapardım ismi, iki Aspava-Ankara baş harfleri uyumunu göz önüne alarak.

Gerçi Espava konsept olarak aynı değil Aspava'yla. Aspava'da yemek seçenekleriniz dürüm parantezi içinde soslu soğanlı, soslu soğansız, sossuz soğanlı ve sossuz soğansız (bunu yiyeceksen hiç yeme) kombinasyonlarından pek öteye geçemezken Espava'da perde pilavından ezogelin çorbaya varana dek bir çok seçenek mevcut.

Kebapçının sahibi arkadaşlar "Ulan isimden esinlendik, bari adetler konusunda özgün olalım" diye düşünmüş olacaklar ki onlar kamyoncu sigarası ikram etmek yerine adeta kamyon yazısı gibi alt alta uzayıp giden reklam sloganları türetmeyi adet edinmişler kendilerine. (Yine ufaktan bir esinlenme olmuş yani. Aşağıda flyer'ı ve sloganları görebilirsiniz. Dayanamadım ben de kendileri için bir kaç slogan türettim. Tahmin etmeniz zor olmaz ama parantez içinde olanlar benim ürettiklerim.

Bu arada baktım da iki restoranın da reklamını yapmışım resmen.

Şu postun çıktısını alıp iki restorana da giderek önce "reklamın iyisi kötüsü olmaz" sözünün kesinlikle doğru olduğu konusunda kendilerini ikna etmeyi, sonrasında da kendime birer dürüm ısmarlatmayı planlıyorum.

Şaka maka, canım nasıl da Aspava istedi şimdi.

Hiç yorum yok: